top of page
  • Forfatters billedeMette Bloch

En historie om bræk og buzzwords


Da jeg roede for snart mange år siden, og i 1992 kom hjem fra VM med min karrieres 2. guldmedalje om halsen, og proklamerede at nu vill jeg prøve at ro dobbelt sculler (altså have en makker med i båden) - så ville alle gerne ro med mig.

Det er der i og for sig ikke noget overraskende i, for jeg havde jo nogle pænt flotte resultater at vise frem.

Jeg stillede mig sammen med min træner-far ved søen og så et løb drøne ned over banen. Der var kaproning, og en gruppe piger roede single sculler som var min disciplin.

Da de var kommet over målstregen sagde jeg til min træner, "Hende fra Sorø, hende vil jeg gerne ro med..."

Han svarede, "Hende der blev nummer 3? - hvorfor vil du ikke ro med hende der blev nummer 1?"

Jeg smilede og sagde, "Fordi hende der blev nummer 3 brækkede sig i vandet da hun kom over målstregen... det er DEN attitude jeg gerne vil have på mit hold - alt det andet kan hun lære... hun kan blive bedre teknisk og komme i bedre form, men attituden, den er jeg ikke sikker på er så let at ændre..."

Hvorfor fortæller jeg dig den historie? - fordi der er så meget skræmmende derude. Der er så mange smarte ord og folk med lange uddannelser der er super duper dygtige, og måske føler du dig ikke god nok, eller rendt over ende...

Men, selvom det lyder skræmmende når du hører "Onboarding, nudging, disruption, KPO, ROI, B2B, B2C, syngergy og CRM" (- du har sikkert en ordentlig skovlfuld mere at smække på disken) af lang af smarte ord ) - så er dét de betyder ikke anderledes end det kunne siges let og enkelt. Og forstår du dem ikke, så skal du bare trænes lidt, så kommer det!

Jeg er en af dem der ikke har det fjerneste imod at vi bruger engelske ord, og at der snart ikke findes en eneste personalechef i landet, men derimod en masse HR-chefer er helt fint!

Jeg har heller ikke noget imod at der ikke er flere holder udslag, men derimod en masse der er har "sale".

Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på at det jo i bund og grund ikke er anderledes end det var for 1000 år siden. Nogen har meget af noget som andre ikke har noget af, og derfor kan de sælge af det, og dermed få råd til det de ikke selv har nok af. BUM! - end of story! - det er hvad det handler om! - det er ikke rocket science, og det bliver hverken lettere eller sværere af de mange fine ord.

Hvis du vil sælge en vare, så handler det om at afdække et behov. Finde ud af hvad dem der kunne have brug for varen eller ydelsen mangler, hvordan det kan blive præsenteret for dem, så de kan se hvorfor lige DU har det de skal bruge, og så skal de have en historie der giver dem følelsen og billedet af hvordan deres liv bliver med dit produkt eller din service i deres liv. Kan du dét - så er det egentlig ikke vigtigt hvor mange af de smarte ord du kan, eller om du har alle de rigtige uddannelser, eller i tilfældet med min romakker Anna der var meget ny og uprøvet. Hun havde det eneste det i virkeligheden krævede, nemlig lysten, modet og viljen til at give alt!

86 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page